Yogavormen

kies de les uit die bij jou past

Binnen de studio kan je verschillende soorten yogales volgen. Welke les je ook volgt, de ademhaling is steeds het allerbelangrijkst. Terwijl je je lichaam in allerlei bochten wringt, blijf je op je ademhaling letten. Gaat je ademhaling versnellen, dan is dat een teken dat je meer wilt dan goed is voor je lijf. Wordt je ademhaling juist trager, dan mag je wat meer de grens opzoeken van wat fysiek mogelijk is. Het letten op je ademhaling is ook handig, omdat je anders makkelijk afdwaalt en over allerlei dingen gaat nadenken. Dat is heel normaal en gebeurt iedereen tijdens de les. Daarom hoor je tijdens de yogales regelmatig de docent zeggen ‘En blijf ondertussen met je aandacht bij je adem’. 

Naast dat het focussen op de ademhaling iets is dat in alle yogalessen terugkomt, zijn er ook verschillen. Om jou te helpen de yogavorm te vinden die jij zoekt, staan hieronder alle vormen beschreven die je op het lesrooster terugvindt. Vind je het lastig om een keuze te maken? Dan mag je uiteraard altijd contact opnemen en dan wordt er met je mee gedacht!

Mindful yoga

Mindful yoga is een rustige yogales, waarbij je langere tijd in eenzelfde houding blijft zitten/liggen. Vaak drie tot vijf minuten lang! In de houdingen is het de bedoeling dat je je spieren zoveel mogelijk ontspant. Op die manier bereik je je bindweefsel, dat zich zo verlengt en versterkt. Ondertussen ligt de focus bij de ademhaling. En dat kan soms knap lastig zijn wanneer je je spieren flink voelt stretchen en je nog een paar minuten te gaan hebt!

Strong flow yoga

Strong flow yoga is een actieve yogavorm, waarbij het tempo hoog ligt en je meer het gevoel van een work-out zal hebben. De les begint met een warming-up, zodat je spieren klaar zijn voor de houdingen die daarna komen. Tijdens de les span je je spieren steeds weer aan, waardoor je ze af en toe flink zal voelen branden en de zweetdruppels op je voorhoofd staan. Ondertussen houd je je ademhaling onder controle en bewaar je zo de rust.

Yoga Loef Roosendaal

Easy flow yoga

Bij easy flow yoga doe je het wat rustiger aan dan bij de strong flow yoga. De les bestaat uit een kleiner aantal houdingen, waardoor het tempo wat lager ligt. Wel beweeg je in een flow, dus vloeiend van de ene houding naar de andere. Je ademhaling is hierin leidend en houd je steeds in de gaten. Tussendoor doe je af en toe een rusthouding en aan het einde van de les bouwen we af richting de eindontspanning.

Kinderyoga

Kinderyoga is er voor kinderen van 6-9 jaar en 10-12 jaar. Deze lessen zijn afgestemd op de belevingswereld van kinderen en zijn steeds opgezet rondom een thema. Je kind leert allerlei yogahoudingen en speelt yogaspelletjes samen met anderen kinderen. Ondertussen leert het om te letten op de adem en het lichaam te voelen. Daarnaast rust het elke yogales aan het einde uit op de mat, terwijl het wordt meegenomen in mooi droomverhaal. 

Loef Yoga Mind Logo org

Tieneryoga

Tieneryoga lijkt al wat meer op yoga voor volwassenen. Je tiener leert dat yoga geen wedstrijd is, maar dat het vooral belangrijk is goed naar je eigen lijf te luisteren. Ze brengen hun lijf in allerlei moeilijke kronkel, maar blijven ondertussen rustig ademhalen. Zo ervaart je tiener dat de adem hem/haar kan helpen om zich beter en rustiger te voelen. En dat komt niet alleen tijdens de les van pas, maar ook op andere momenten in de week. 

Yoga Loef Roosendaal

Beginnerscursus

Vind je het spannend om als beginner meteen in een groep te starten die al langere tijd yoga doet? Dan is de beginnerscursus een aanrader! In tien weken tijd maak je kennis met allerlei yogahoudingen en komen de verschillende yogavormen voorbij. Zo leer je waar je op moet letten in de houdingen, kan je ervaren wat jij prettig vindt en ontdekken waar je meer van wilt. Tussendoor is er ruimte voor vragen en waar nodig extra uitleg. 

Yoga Loef Roosendaal

Bedrijfsyoga

Wanneer je heel de dag achter een computer zit of lichamelijk zwaar werk doet, kan het fijn zijn om tussendoor even wat te bewegen. Al je spieren weer even soepel maken, zodat je daarna weer door kan. De combinatie met het focussen op de ademhaling maakt dat je ook mentaal weer oplaadt. Hier kan je de rest van je werkdag profijt van hebben!

Yoga Loef Roosendaal

Privé yoga

Soms is het fijn om even alle aandacht op jou gericht te hebben en tussendoor de ruimte te hebben om vragen te stellen over datgene wat je tegenkomt tijdens de yogales. En wil je de ene keer mindful yoga en de andere keer juist strong flow yoga? Dat is allemaal mogelijk, want bij de privé yoga mag jij kiezen. In overleg kan je deze les zelfs gewoon thuis volgen.